Design Sprint: een snelle en efficiënte manier om ideeën uit te werken

Design Sprint

 

De wereld verandert in een ongekend tempo. Om bij te blijven moet ook uw bedrijf veranderen. Het digitale tijdperk is sneller gegaan dan verwacht, en uw concurrenten lopen nu op u vooruit door tegelijkertijd nieuwe technologieën in te voeren. Om de curve voor te blijven en ervoor te zorgen dat uw bedrijf iedereen een stap voor blijft, moet u snel en efficiënt een nieuwe digitale strategie ontwikkelen. Dit is waar de design sprint van pas komt.

Wat is een design sprint?

De design sprint is een methode om in korte tijd ideeën te ontwikkelen. Het is een snelle aanpak die teams helpt inzichten te verwerven en nieuwe producten en diensten te creëren. U voert de sprint uit met uw klanten of interne teams om inzicht te krijgen in hun problemen en behoeften en om een oplossing te creëren. Vervolgens test u de oplossing met potentiële klanten in een snel en iteratief proces waarmee u snel feedback krijgt, mogelijke problemen identificeert en daarop reageert voordat u het allemaal opnieuw kunt doen.

Er zijn twee belangrijke verschillen tussen design sprints en traditionele projecten. Ten eerste richt je je op leren terwijl je bezig bent en kom je niet noodzakelijk weg met een volledig ontwikkeld product voor je klant. Ten tweede is de sprint zeer kort en gericht, zodat je je niet kunt veroorloven veel tijd te besteden aan planning.

Hoe werkt een design sprint?

De meeste design sprints duren vier tot acht weken en zijn opgedeeld in vier fasen. Tijdens deze fasen voert u onderzoek uit, identificeert u de vereisten van de klant, creëert u een oplossing en test u de oplossing met klanten.

Tijdens de onderzoeksfase identificeert u uw doelklanten en leert u meer over hun behoeften en problemen. U begint ook met het verkennen van potentiële oplossingen. In deze fase komt u niet met specifieke ideeën of concepten, maar verzamelt u zoveel mogelijk informatie over wat u niet weet en wat uw klanten nodig hebben.

Tijdens de idee- en ontwikkelingsfase zet u de tijdens de onderzoeksfase verzamelde ruwe input om in concepten en ideeën. In dit stadium maakt u geen blauwdrukken voor uw producten; u creëert een flow voor hoe uw product zou moeten werken, wat het zou moeten doen, en waarom het dat op die manier zou moeten doen.

Tijdens de validatiefase test je de oplossing met klanten om te zien of het hun problemen oplost en aan hun behoeften voldoet. Je hebt geen onbeperkte middelen om elke oplossing die we bedenken te testen, dus moeten we bepalen welke de moeite waard zijn om te testen.

Belangrijkste zorgen

Tijdens een sprint zul je snel verschillende potentiële problemen identificeren die je moet aanpakken en onderweg oplossen. Dit kan veel stress veroorzaken, maar het is belangrijk om je hoofd erbij te houden en ze te zien als problemen die je klanten zouden kunnen hebben. Of het geldige problemen zijn of niet is aan u en uw team om te bepalen, maar probeer ze in gedachten te houden.

  • Inconsistente tijdlijnen – In een sprint liggen tijdlijnen niet vast. Je moet snel van de ene fase naar de andere, dus je hebt geen tijd om alles af te stemmen. Dit betekent dat je misschien een paar dagen in de ene fase zit, dan snel overschakelt naar een andere fase, en dan weer terug naar die fase.

  • Openstaan voor nieuwe ideeën – In een design sprint heb je geen tijd om je vast te bijten in één idee en te proberen het te perfectioneren. Je moet openstaan voor nieuwe ideeën, ook al zijn het oorspronkelijk niet jouw ideeën. Dit is belangrijk om je team en klanten open te houden voor nieuwe ideeën.

  • Verwachtingen managen – Tijdens een ontwerpsprint verwachten klanten misschien iets specifieks van je product. Als je met een oplossing komt die anders is dan waar ze op hoopten, kunnen ze teleurgesteld zijn. Daarom is het belangrijk om vanaf het begin met je klanten te communiceren.

Tijdens deze fase test je misschien een product dat is ontwikkeld door ingenieurs, en weet je misschien niet of het intuïtief of bruikbaar is voor klanten. Dit betekent dat u misschien feedback van klanten moet verzamelen over hoe bruikbaar uw product is.

Hoe design sprints uw bedrijf kunnen veranderen

Het digitale tijdperk heeft alles veranderd, en uw concurrenten zijn u nu voor door tegelijkertijd nieuwe technologieën te introduceren. Om de curve voor te blijven en ervoor te zorgen dat uw bedrijf iedereen een stap voor blijft, moet u snel en efficiënt een nieuwe digitale strategie ontwikkelen. Dit is waar de design sprint van pas komt.

Design sprints helpen u nieuwe ideeën te bedenken, deze te testen met klanten en eventuele problemen op te lossen. Het is ook belangrijk om een duidelijk doel voor de sprint te definiëren; anders komt u misschien met een oplossing die niet geschikt is voor uw klanten.

De sleutel tot succes met design sprints is om ze van tevoren te plannen en de verwachtingen te managen. Het is niet genoeg om er gewoon in te duiken en er het beste van te hopen. U moet een duidelijk plan hebben voor hoe uw sprint moet verlopen, en u moet de verwachtingen vanaf het begin managen.